آبان ۰۲ ۱۳۹۲ ۰دیدگاه

معرفی کنترل کیفیت آماری

كنترل كيفيت آماري، استفاده از تكنيك‌هاي آماري در همه مراحل توليد، مونتاژ و خدمات است، تا بدين طريق بتوانيم محصولي با كيفيت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرف‌كنندگان توليد كرده و باعث جلب رضايت مشتري شويم.

كيفيت چيزي فراتر از مهارت‌ها، ابزار، فرآيند و شرايط توليدي است. بايد توجه داشت اگر در حين توليد به فرآيند توليد توجه نشود و بازرسي بر روي آن اعمال نشود، امكان ايجاد بسياري از ضايعات و دوباره كاري‌ها را داريم و محصولي خارج از شرايط كنترلي توليد شده و در نهايت باعث نارضايتي مشتري مي‌شود.

در دنياي امروز كه رقابت ميان توليد‌كنندگان بسيار زياد است، توليد يك محصول خوب و با كيفيت و مورد نظر مشتري مي‌تواند باعث حضور شفاف‌تر توليد كننده در بازار شود. البته بايد مسأله هزينه‌ها را نيز در نظر گرفت، اگر توليد در شرايط تحت كنترل انجام شود و فرآيند تحت كنترل باشد، ‌ضايعات و دوباره كاري‌ها كمتر شده و از آن طرف مي‌توان محصولات را با قيمت مناسب‌تر و كمتر عرضه نمود.

رقابت در بازار جهاني امكان انتخاب به مصرف‌كنندگان را مي‌دهد و مصرف‌كنندگان نيز بالطبع محصولي را انتخاب مي‌كنند كه كيفيت بهتري داشته باشد، شايد فكر كنيد كه مقوله كيفيت باعث افزايش هزينه‌ها شده و اين طور به نظر برسد كه محصول با كيفيت، مساوي با محصولي است با قيمت تمام شده بالاتر، ولي دراينجا بايد به مسأله هزينه‌هاي ضايعات و دوباره كاري‌ها توجه فرماييد.

بايد اين ديدگاه‌هاي سنتي را كنار گذاشته و اين واقعيت را درك نماييم:

بهبود كيفيت مي‌تواند با كاهش هزينه‌ها و نه افزايش آن همراه باشد

با استفاده از فنون آماري مي‌توانيم كيفيت فرآورده‌ها را افزايش داده و ضايعات را كم كنيم و اين كار باعث كاهش قيمت تمام شده و در نهايت رضايت مشتري را به همراه داشته باشد و اين رضايت به معناي افزايش فروش است.

 

گاروین در سال ۱۹۸۷ برای کیفیت ۸ بعد معرفی نموده است. او هر بعد را با یک سوال مطرح کرده است:

  1. عملکرد
  2. قابلیت اطمینان
  3. قابلیت دوام
  4. قابلیت تعمیر پذیری
  5. زیبایی
  6. ویژگی ها
  7. انطباق با استانداردها
  8. کیفیت درک شده

 

هدف کنترل کیفیت :

  1. جهت رسیدن به سطح مطلوب از یک محصول یا فرآیند تولید
  2. نگهداری سیستم در وضعیت مطلوب با برنامه ریزی دقیق
  3. استفاده از ماشین آلات مناسب
  4. بازرسی مستمر
  5. اعمال اصلاح کننده لازم جهت رسیدن به محصول مطلوب

هزینه کیفیت :

کلیه هزینه هایی مرتبط با تولید، شناسایی، تعمیر و یا اجتناب از تولید محصولات فاقد انطباق را هزینه های کیفیت گویند.

هزینه های کیفیت شامل ۴ بخش است :

  1. هزینه های پیشگیری
  2. هزینه های ارزیابی
  3. هزینه های خرابی داخلی
  4. هزینه های خرابی خارجی

ابزارهای هفت گانه کنترل کیفیت آماری :

  1. هیستوگرام
  2. برگه کنترل
  3. نمودار پاراتو
  4. نمودار علت و معلول
  5. نمودار تمرکز نقص ها
  6. نمودار پراکندگی
  7. نمودار کنترل

moein_tahlileamari

Write a Reply or Comment