پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر TQM
هدف : هدف از پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر TQM ارزیابی مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان می باشد.
نحوه تکمیل : لطفا ۶ گزینه هر معیار را به دقت مطالعه فرمایید و عباراتی که بهتر کاربرد آن معیار را در سازمان شما نشان نشان می دهد را انتخاب کنید و شماره گزینه انتخابی را در فضای خالی سمت چپ هر معیار درج کنید . شیوه دیگر مصاحبه با افراد صاحب تجربه در سازمان است که با پرسیدن از آنها ، مصاحبه گر خود آن را تکمیل می نماید . توجه داشته باشید که طیف انتخاب ها از تعهد قوی و استثنایی تا عدم عملکرد برای هر معیار مرتب شده است .
معیارها
معیار اول : حمایت و رهبری مدیریت عالی سازمان :
الف : مدیران عالی به طور مستقیم و فعالانه در فعالیت های مربوط به بهبود کیفیت درگیر می شوند
ب : مدیران عالی در فعالیت هایی که بهبود کیفیت را به دنبال دارد ، مشارکت می کنند .
ج : بیشتر مدیران عالی از فعالیت های بهبود کیفیت حمایت می کنند .
د : بعضی از مدیران عالی حمایتی برخورد کرده و در بهبود کیفیت سهیم می شوند .
ه : تعداد کمی از مدیران به طور آزمایشی از فعالیتهایی که بهبود کیفیت را به دنبال دارد ، حمایت می کنند.
و : هیچ حمایتی از سوی مدیریت عالی برای فعالیتهای بهبود کیفیت وجود ندارد
معیار دوم : برنامه ریزی استراتژیک :
الف : اهداف بلند مدت برای بهبود کیفیت در سراسر سازمان به عنوان قسمتی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک جامع تعیین گردیده است .
ب : اهداف بلند مدت برای بهبود کیفیت برای بیشتر بخش های سازمان تعیین گردیده است .
ج : اهداف بلند مدت جهت هبود کیفیت برای بخشهای کلیدی سازمان تعیین گردیده است .
د : اهداف کوتاه مدت برای بهبود کیفیت برای بخش هایی از سازمان تعیین گردیده است .
ه : اهداف کلی سازمان ، عناصر بهبود کیفیت را در بر می گیرد .
و : اهداف بهبود کیفیت برای هیچ بخشی از سازمان تعیین نشده است .
معیار سوم : تمرکز بر روی مشتری (مشتری مداری )
الف : شیوه های متنوع ابتکاری و موثر جهت گرفتن بازخور از مشتریان برای تمامی کارکردهای سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد
ب : سیستم های موثری برای گرفتن بازخور از همه مشتریان برای کارکردهای اساسی سازمان مورد استفاده قرار می گیرد
ج : سیستم ها در مکانی استقرار دارند تا از مشتریان بر اساس یک قاعده بازخور بگیرند
د : نیازهای مشتریان از طریق فرآیندهای احتمالی و نه با استفاده از یک روش منظم وسیستماتیک معین می گردد .
ه : دادخواست ها و شکایات ، شیوه های عمده برای گرفتن بازخور از مشتریان است .
و : هیچ توجهی به مشتریان نمی شود .
معیار چهارم : شناسایی و آموزش کارکنان
الف : سازمان برنامه شناسایی و آموزش کارکنان را به صورت منظم به اجرا در می آورد که به طور کامل در فرآیند برنامه ریزی کیفیت استراتژیک تعبیه گردیده است .
ب : سازمان در حال ارزیابی این است که کارکنان از نظر آموزش و شناخت به چه نیاز دارند و نتایج بررسی در فواصل معین مورد ارزیابی قرار می گیرد
ج : یک برنامه شناسایی و آموزش کارکنان آغاز به کار کرده است .
د: یک برنامه شناسایی و آموزش کارکنان تحت بررسی است تا عملی گردد .
ه : سازمان برنامه هایی برای افزایش شناخت و آموزش در دست بررسی دارد .
و: هیچ برنامه آموزشی و سیستمی برای شناسایی کارکنان وجود ندارد
معیار پنجم : توانمند سازی ( قدرتمند سازی ) کارکنان و کار تیمی
الف : ابداع ، توانمند سازی موثر کارکنان و شیوه های کار تیمی مورد استفاده قرار می گیرند .
ب : تعداد زیادی از گروه های کاری دارای اختیار لازم برای تشکیل تیم های بهبود کیفیت هستند .
ج : اکثریت مدیران از توانمند سازی کارکنان و کار تیمی حمایت می کنند
د : تعداد زیادی از مدیران توانمند سازی کارکنان و کار تیمی را مورد حمایت قرار می دهند .
ه : بعضی از مدیران از توانمند سازی کارکنان و کار تیمی حمایت می کنند .
و : هیچ حمایتی از توانمند سازی کارکنان وکار تیمی وجود ندارد
معیار ششم : اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت
الف : اطلاعات راجع به کیفیت زمان به هنگام تمامی تولیدات و خدمات از مشتریان و عرضه کنندگان داخلی و خارجی جمع آوری گردیده است .
ب : اطلاعات راجع به کیفیت و زمان به هنگام از اکثر مشتریان داخلی و خارجی و عرضه کنندگان جمع آوری شده است
ج : اطلاعات راجع به کیفیت و زمان به هنگام از مشتریان عمده داخلی و خارجی و عرضه کنندگان عمده جمع آوری شده است
د : اطلاعات راجع به کیفیت و زمان به هنگام از بعضی مشتریان داخلی و خارجی جمع آوری گردیده است .
ه : اطلاعات راجع به کیفیت و زمان به هنگام از یک یا دو مشتری خارجی جمع آوری گردیده است .
و : هیچ سیستمی برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت وجود ندارد .
معیار هفتم : بیمه کیفیت
الف : تمامی کالاها و خدمات و فرآیندها برای ارضاء نیازهاو انتظارات مشتریان داخلی و خارجی طراحی شده ، مورد بازنگری قرار گرفته ، تایید شده ونهایتا کنترل های لازم بر روی آنها صورت گرفته است .
ب : اکثریت کالاها و خدمات و فرآیندها برای ارضاءنیازها و انتظارات مشتریان داخلی و خارجی طراحی شده ، مورد بازنگری قرار گرفته ، تایید گردیده و نهایتا کنترل های لازم بر روی آنها صورت گرفته است .
ج : کالاها ، خدمات و فرآیندهای کلیدی برای ارضاءنیازها و انتظارات مشتریان داخلی و خارجی طراحی شده ، مورد بازنگری قرار گرفته ، تایید گردیده و نهایتا کنترل های لازم بر روی آنها صورت گرفته است .
د : تعداد کمی از کالاها و خدمات برای ارضاء ننیازها و انتظارات مشتریان داخلی و خارجی طراحی شده ، مورد بازنگری قرار گرفته و کنترل های لازم بر روی آنها صورت گرفته است
ه : کالاها و خدمات برای بهبود داخلی مورد کنترل قرار می گیرند که ممکن است شامل حال مشتریان بشود یا نشود
و : هیچ بیمه کیفی در این سازمان وجود ندارد
معیار هشتم : پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری
الف : بیشتر شاخص های مهم عملکرد ، بهبود استثنایی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته را نشان می دهد .
ب : بیشتر شاخص های مهم عملکرد ، بهبودی ممتازی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته را نشان میدهد .
ج : بیشتر شاخص های مهم عملکرد ، بهبودخوبی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته را نشان می دهد
د : بیشتر شاخص های مهم عملکرد ، بهبودی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته را نشان میدهد
ه : شواهدی در دست است که نشان می دهد ، مقداری بهبودی در کیفیت و بهره وری در یک یا چند حوزه بوجود آمده است
و : هیچ شواهدی در زمینه بهبود کیفیت و بهره وری در سازمان وجود ندارد .
نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج :
برای تعیین امتیاز سازمان خود از فهرست معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر ، گزینه انتخابی خود را مطابق جدول زیر امتیاز گذاری نمایید .
معیارها |
الف |
ب |
ج |
د |
ه |
و |
۱ . حمایت و رهبری مدیریت عالی |
۲۰ |
۱۶ |
۱۲ |
۸ |
۴ |
۰ |
۲ . برنامه ریزی استراتژیک |
۱۵ |
۱۲ |
۹ |
۶ |
۳ |
۰ |
۳ . مشتری مداری ( تمرکز بر مشتری |
۴۰ |
۳۲ |
۲۴ |
۱۶ |
۸ |
۰ |
۴ . شناسایی و آموزش کارکنان |
۱۵ |
۱۲ |
۹ |
۶ |
۳ |
۰ |
۵ . توانمند سازی کارکنان وکار تیمی |
۱۵ |
۱۲ |
۹ |
۶ |
۳ |
۰ |
۶ . اندازه گیری و تجزیه وتحلیل کیفیت |
۱۵ |
۱۲ |
۹ |
۶ |
۳ |
۰ |
۷ . بیمه کیفیت |
۳۰ |
۲۴ |
۱۸ |
۱۲ |
۶ |
۰ |
۸ . پیامدهای بهبود بهره وری و کیفیت |
۵۰ |
۴۰ |
۳۰ |
۲۰ |
۱۰ |
۰ |
امتیاز هر ستون |
۰ |
مجموع امتیازات مدیریت کیفیت فراگیر :
( طیف از صفر تا دوبیست )
الف . امتیاز ۲۰۰- ۱۶۰ : نشان می دهد که سازمان در اندازه های جهانی با تعهدی عمیق و بلند مدت و همچنین فعال در زمینه بهبود کیفیت و بهره وری قرار دارد . در این سطح ، اهداف بایستی چالشی باشند و برای بدست آوردن حتی سطوح بالاتر کیفیت و بهره وری روش ها و راههایی جدید جستجو می شود
ب . امتیاز ۱۵۹- ۱۲۰ : امتیاز در این طیف نشان میدهد که سازمان دارای فلسفه ای منطقی با سازماندهی مطلوب در زمینه بهبود بهره وری و کیفیت است که شروع به شکوفایی نموده است . در این سطح اهداف بایستی بر روی اجرای برنامه های منطقی ” TQM ” متمرکز گردد .
ج. امتیاز ۱۱۹-۸۰ : امتیاز در این طیف نشان می دهد که سازمان شروع به یادگیری و برنامه کیفیت و بهره وری نموده است . دراین سطح بایستی اهداف بر روی حرکت از مراحل برنامه ریزی به اجرای واقعی
” TQM ” به منظور بدست آوردن تجربه عملی متمرکز گردد
د . امتیاز ۷۹-۴۰ : این طیف امتیازی ، شناخت مبهمی از بهبود کیفیت و بهره وری را در سازمان نشان می دهد و علاوه بر ان برنامه ای برای آموزش یا اجراء چنین فعالیت هایی وجود ندارد . امتیاز در این سطح نگرش خطرناکی در مورد سازمان ایجاد می کند . اگر سازمان به دنبال افزایش توانایی خود در بلند مدت است ، باید هرچه سریع تر پیشرفت نماید . اهداف بایستی بطور شدید برروی تشویق مدیران عالی برای یادگیری چیزهای بیشتر راجع به ” TQM ” متمرکز گردد .در چنین مواردی باید آزمایش مجددی از مفروضات راجع به کمک های احتمالی که فرآیند می تواند به بقای سازمان کند انجام گیرد
ه. امتیاز ۳۹ – ۰ : امتیاز در چنین طیفی نشان می دهد که سازمان اخیرا هیچ اطلاعی نه از بهبود کیفیت و بهره وری دارد و نه از برنامه های بهبود و توسعه . این سطح نشان میدهد که سازمان با این وضعیت از میدان بدر خواهد شد ، مگر این که سازمان دارای انحصار مطلق و به حد خیلی زیادی شکست ناپذیر در زمینه کالاها و خدمات اساسی و با ارزش باشد . در این سطح تمرکز اهداف بایستی برروی یک اقدام ضروری و اضطراری معطوف گردد . یادگیری و آموزش مدیریت کیفیت فراگیر باید در یک روند سنجیده و منظم عملی گردد و برنامه هایی برای ایجاد بهره وری و کیفیت به صورت آگاهانه در سازمان تدارک دیده شود .
منبع: مقیمی، سید محمد، ۱۳۸۸، “سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی“، چاپ دوم، تهران، انتشارات ترمه.
برای دانلود فایل ورد و قابل ویرایش این پرسشنامه روی لینک زیر کلیک کنید
۱۳۹۸-۰۹-۲۷
پایان نامه
۱۳۹۸-۱۱-۱۹
بسیار عالی است.