معرفی کنترل کیفیت آماری

معرفی کنترل کیفیت آماری

کنترل کیفیت آماری، استفاده از تکنیک‌های آماری در همه مراحل تولید، مونتاژ و خدمات است، تا بدین طریق بتوانیم محصولی با کیفیت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرف‌کنندگان تولید کرده و باعث جلب رضایت مشتری شویم.

کیفیت چیزی فراتر از مهارت‌ها، ابزار، فرآیند و شرایط تولیدی است. باید توجه داشت اگر در حین تولید به فرآیند تولید توجه نشود و بازرسی بر روی آن اعمال نشود، امکان ایجاد بسیاری از ضایعات و دوباره کاری‌ها را داریم و محصولی خارج از شرایط کنترلی تولید شده و در نهایت باعث نارضایتی مشتری می‌شود.

در دنیای امروز که رقابت میان تولید‌کنندگان بسیار زیاد است، تولید یک محصول خوب و با کیفیت و مورد نظر مشتری می‌تواند باعث حضور شفاف‌تر تولید کننده در بازار شود. البته باید مسأله هزینه‌ها را نیز در نظر گرفت، اگر تولید در شرایط تحت کنترل انجام شود و فرآیند تحت کنترل باشد، ‌ضایعات و دوباره کاری‌ها کمتر شده و از آن طرف می‌توان محصولات را با قیمت مناسب‌تر و کمتر عرضه نمود.

رقابت در بازار جهانی امکان انتخاب به مصرف‌کنندگان را می‌دهد و مصرف‌کنندگان نیز بالطبع محصولی را انتخاب می‌کنند که کیفیت بهتری داشته باشد، شاید فکر کنید که مقوله کیفیت باعث افزایش هزینه‌ها شده و این طور به نظر برسد که محصول با کیفیت، مساوی با محصولی است با قیمت تمام شده بالاتر، ولی دراینجا باید به مسأله هزینه‌های ضایعات و دوباره کاری‌ها توجه فرمایید.

باید این دیدگاه‌های سنتی را کنار گذاشته و این واقعیت را درک نماییم:

بهبود کیفیت می‌تواند با کاهش هزینه‌ها و نه افزایش آن همراه باشد

با استفاده از فنون آماری می‌توانیم کیفیت فرآورده‌ها را افزایش داده و ضایعات را کم کنیم و این کار باعث کاهش قیمت تمام شده و در نهایت رضایت مشتری را به همراه داشته باشد و این رضایت به معنای افزایش فروش است.

 

گاروین در سال ۱۹۸۷ برای کیفیت ۸ بعد معرفی نموده است. او هر بعد را با یک سوال مطرح کرده است:

  1. عملکرد
  2. قابلیت اطمینان
  3. قابلیت دوام
  4. قابلیت تعمیر پذیری
  5. زیبایی
  6. ویژگی ها
  7. انطباق با استانداردها
  8. کیفیت درک شده

 

هدف کنترل کیفیت :

  1. جهت رسیدن به سطح مطلوب از یک محصول یا فرآیند تولید
  2. نگهداری سیستم در وضعیت مطلوب با برنامه ریزی دقیق
  3. استفاده از ماشین آلات مناسب
  4. بازرسی مستمر
  5. اعمال اصلاح کننده لازم جهت رسیدن به محصول مطلوب

هزینه کیفیت :

کلیه هزینه هایی مرتبط با تولید، شناسایی، تعمیر و یا اجتناب از تولید محصولات فاقد انطباق را هزینه های کیفیت گویند.

هزینه های کیفیت شامل ۴ بخش است :

  1. هزینه های پیشگیری
  2. هزینه های ارزیابی
  3. هزینه های خرابی داخلی
  4. هزینه های خرابی خارجی

ابزارهای هفت گانه کنترل کیفیت آماری :

  1. هیستوگرام
  2. برگه کنترل
  3. نمودار پاراتو
  4. نمودار علت و معلول
  5. نمودار تمرکز نقص ها
  6. نمودار پراکندگی
  7. نمودار کنترل

بدون نظر

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت